Internet trafik

Öka din hemsidas synlighet på nätet med dessa 3 knep

Många idag vill nå så många personer som möjligt på nätet, och det är förståeligt. Idag handlar det om att synas på nätet för att få nya användare till sin sida. Det spelar ingen roll om din sida är en blogg, webbportal, webbshop eller till exempel en sida som hjälper folk att komma igång med handel av binära optioner. Hemsidorna på nätet idag är många, men alla sidor följer få regler för att få en sån hög exponering som möjligt på nätet. I detta blogginlägg kommer vi att lista 3 st du kan använda dig utav för att få nya kunder till just din sida.

Sökmotoroptimering

Det viktigaste första-steget man bör ta är Google sökmotoroptimering. Google driver idag 74.54% av all trafik på internet. Detta betyder att den överlägset största majoriteten av trafik idag kommer från just Google. Sedan delar resterande kanaler på kvarstående 25.46%. Med detta igenkännande så är det nästan omöjligt att lyckas med en sida utan att fokusera på just Google och deras regler för maximal optimering utav din sida. Vad är några saker man bör tänka på då? Jo, i och med att Google även tar hänsyn till din sidas struktur så är det smart att alltid ha Google i åtanke från dag 1. Redan vid början så bör du veta hur du kan bygga din sida på bästa sökmotorvänligaste sätt. Nedan följer några saker att tänka på:

HTML

Viktigast är hemsidans struktur. Detta gäller H1-taggar, meta-taggar och allt vad HTML omfattar. Även länkar till undersidor i din sida spelar stor roll. Till exempel så hjälper det att länka från startsidan till en undersida om du vill att denna undersida ska ranka högt på Google. Exempel, din sida handlar om shopping och du vill optimera för ett specifikt par Jeans som du vet får många sökningar på Google. Då är det viktigt att länka till denna undersida, om den nu är example.com/jeans/nya-jeans/, så tjänar denna undersidan på att få många länkar till sig från inuti hemsidan. Dvs en länk från startsidan, en länk från kontakt-sidan, mm. Ju fler länkar (dock inte på ett spammigt sätt), ju bättre kommer den undersidan att presterar i Googles sökresultat. Vad som klassas som spam kan vi ta en annan dag (förvänta er då att se ordet “spammigt” länka till det blogginlägget).

URL Struktur

En annan viktig sak att tänka på är din URL struktur. Det är bra att det sökord du vill optimera för finns i din URL. Just detta spelar en stor roll, då adresser är så korta och koncentrerade på just sidan de presenterar. Om din sida har en undersida som handlar om shopping så är det väldigt sannolikt att din adress hade sett ut såhär: example.com/shopping/. Just pga denna effekt så värderar Google URL strukturen kraftigt, därför är det bra att tänka på detta när du designar din hemsida. Vill du skapa en undersida om shopping, så döp den Shopping, och inte “bilar” till exempel, då det hade skadat dig SEO-mässigt, oavsett anledning till att du valde just det irrelevanta ordet.

Sociala medier

En annan viktig sak att tänka på är sociala medier. Facebook, Instagram, Twitter står för en väldigt stor del av all internet trafik som hemsidor får idag. Det är därför smart att ha en strategi för även denna kanal. Om din hemsida inte ännu rankar på Google så kan det vara skönt att fortfarande få trafik från andra källor, så som Facebook eller Twitter. När Google börjar driva mer trafik till din hemsida så kanske de andra sociala medierna gör detsamma, så det skadar inte att använda även de när man önskar att driva trafik till sin hemsida.