Onlineshopping

Kan man lämna tillbaka produkter man köpt på nätet?

En vanlig missuppfattning är att retur av produkter och annat man köpt på nätet ska vara svårare än vanligt—t.ex om produkterna köpts i butik eller någon annanstans. Tvärtom dock så är det faktiskt enklare att returnera saker som handlats på nätet än saker som handlats fysiskt.

Detta inlägg ska besvara frågan hur man går till väga för att returnera produkter man köpt på Internet och hur enkelt det faktiskt oftast är‚ eller kan vara, om det ännu inte är så pass enkelt med en hemsida man handlat hos tidigare.

Att köpa en produkt på nätet och därefter vilja returnera den

Ofta händer det att man valt att köpa en produkt på nätet och produkten levde inte upp till förväntningarna. Faktum att detta händer rätt så ofta när man handlar saker i vanliga butiker bör teckna på att det kommer hända ännu oftare om man handlar produkter på nätet.

Internetshopping innebär att man handlar produkter som man inte kan känna på, ta på eller uppleva i första hand—utan man behöver läsa om produkterna och tro på säljaren innan man handlar produkten. Detta medför naturligtvis fler fall där produkten inte levt upp till förväntningarna och således fler returer.

Hur går man till väga för att returnera en produkt på nätet?

Processen är oerhört simpel och brukar vanligtvis omfatta bara 4 till 5 steg. Nedan följer dem.

  1. Ponera att CBD olja köpts på nätet. Produkten provades och därefter fick man inte den effekt man önskade av kosttillskottet. Nu önskar man returnera den. Det första steget är att se om säljaren specificerat någonstans i kvittot, orderbekräftelsen eller hemsidan om hur man gör för att returnera en produkt. Om så, så är det bara att följa de stegen. Om inte, så bör man först och främst maila säljaren och nämna att man önskar återlämna produkten. Detta gör man oftast enklast med ett helt vanligt mejl.
  2. Därefter paketerar man produkten i paketet som det kom i, eller ett nytt paket hos posten eller någon annanstans och därefter klistrar på säljarens fysiska adress.
  3. Därefter postar man paketet.
  4. Och sedan avvaktar pengarna på kontot.

Allt som allt tar processen bara några minuter. Det som tar längst tid är att ta sig ned till postkontoret och skicka paketet. För att göra det enklare dock så kan man helt enkelt använda sig utav det paket som produkten kom i. Försegla paketet noggrant och tejpa fast eventuella öppningar. Klistra på en lapp med säljarens adress och lämna därefter paketet hos närmaste postkontor.

Nu kommer posten att transportera paketet till säljaren och de kommer eventuellt att få ditt paket på posten. När de får de så kommer de att öppna paketet, titta på produkten och se så att allt ser bra ut och är så fallet så gör de helt enkelt en vanlig bank överförelse och du har dina pengar på kontot bara några dagar därefter.

Från det att man startar en retur till det att man har pengarna på kontot så kan några dagar gå. En till två dagar tills paketet är hos säljaren och vidare en till två bankdagar innan pengarna förs över till ens konto. Allt som allt tar processen 4 dagar—dock behöver man endast själv skicka paketet. Därefter avvaktar man bara pengarna på kontot.

Har man någon fråga under tiden kan man också alltid helt enkelt mejla säljaren och höra med dem om status och dylikt. Så länge säljaren har ett telefonnummer på sidan och är en seriös aktör bör detta inte vara några problem. Man ringer helt enkelt upp dem och frågar om de fått paketet och hur allting går och om de överfört pengarna. Innan man handlar på nätet är det således viktigt att bekräfta olika säljare och se till så att de är seriösa och inte oseriösa. Man vill inte hamna i en situation där man handlar produkter på nätet av oseriösa aktörer.